Copyright © Monochrome
Design by Dzignine
czwartek, 19 stycznia 2012

DIY SOFTBOX


Jak obiecałam, przedstawiam dzisiaj przepis jak zrobić sobie SOFTBOXa niskim kosztem lub bez kosztów ( zależy co macie w domu – ja miałam wszystko pod ręką). Ponieważ nie robiłam kolejnego boxa, cały tutorial będzie opierał się na tzw mini modelu.
Co będzie potrzebne:
  • karton, brystol lub blok techniczny ( im sztywniejszy papier tym lepiej)
  • papier śniadaniowy, tiul ( 2-3 warstwy), bibuła ( najlepiej nie marszczona ) lub biały t-shirt o niskiej gęstości bawełny.
  • spożywcza folia aluminiowa
  • klej (np szkolny, w sztyfcie )
  • taśma klejąca, taśma malarska – szersza jest wygodniejsza.
  • ołówek
  • linijka ( najlepiej długa )
  • nożyczki
i to chyba wszystko….
DSCF9249
Najważniejsze jest pobranie miary z obudowy na jaką chcemy nałożyć softboxa. Nie polecam nakładać na metalowe klosze ( ale o tym później ). Mierzymy średnice obudowy – od zewnętrznej do zewnętrznej krawędzi. Zapamiętujemy wynik i dzielimy przez dwa – wyjdzie nam środek.
DSCF9256
Bierzemy arkusz papieru ( np kartkę z bloku technicznego ), zginamy idealnie na pół i zaznaczamy środek kartki.
DSCF9258
Wyznaczony środek będzie nam służył do wyznaczenia krótszej podstawy trapezu.  Jeżeli średnica klosza to 10 cm, to połowa to 5 cm. Linijkę przykładamy tak, by 5 cm było dokładnie na środku – czyli w miejscu zagięcia. Zaznaczamy zerowy centymetr i 10 cm. Dodatkowo z każdej strony odejmujemy jeszcze z 2-3 mm.  Czyli z 10 cm odejmujemy 4-6 mm co nam daje jakieś 9,4 cm. Od tych punktów prowadzimy linie do dolnych rogów. Tak jak na obrazku poniżej.
DSCF9259
Potrzebne nam są 4 identyczne szablony.
DSCF9260
Jeżeli chcecie, możecie odciąć dolne rogi trapezu. Żeby karton łatwiej się zaginał, linie zagięcia zaznaczamy tępym narzędziem – np łyżeczką albo pęsetą.
DSCF9262
Całość sklejamy tak jak na zdjęciu poniżej. Również w tym momencie przyklejamy folie aluminiową na jednej stronie. Najlepiej, żeby błyszcząca strona była na wierzchu.
DSCF9263
Po przyklejeniu foli aluminiowej (strona wewnętrzna ), sklejamy ze sobą dwa wolne brzegi.
DSCF9265
Jeżeli ścinaliście dolne rogi ( czego ja w swoim sofcie nie robiłam ) sklejacie je również. 
DSCF9267
tak wygląda nasz klosz softboxu.
DSCF9272
Środek powinien być aluminiowy.
DSCF9273
Teraz przyszedł czas na czynnik zmiękczający światło. Ja wykorzystałam papier śniadaniowy. Jeżeli arkusz jest za mały, można ze sobą posklejać kartki do potrzebnego rozmiaru. Wycinamy papier z lekkim nadmiarem.
DSCF9275
Żeby łatwiej się zakładało papier,  odcinam rogi i zaginam zakładki.
DSCF9276
Czas przystąpić do klejenia.
DSCF9277
Gotowy SOFTBOX.
DSCF9282
Ponieważ zależało mi na szybkim przetestowaniu softboxa, moje mocowanie jest na taśmę klejącą. Dlatego, przy metalowych kloszach to się nie sprawdza – folia może się spalić.
DSCF9283
I tak nałożonym Softboxem można sterować. Idealny kąt – to 45 stopni  z góry z dwoma punktami oświetlenia ( wkleję na ten temat filmik ). Można też ułożyć również dokładnie na przeciwko twarzy.

DSCF9284
Tak wygląda ‘mocnowanie’ u mnie. Niezbyt pięknie, ale nad tą sprawą jeszcze popracuję. Na dzień dzisiejszy działa i się spisuje.
DSCF9285
Wnętrze oklejone spożywczą folią aluminiową.
DSCF9286
No i ‘wylot’ światła.
DSCF9289
I stara lampa – brzydka, ale swoją funkcje spełnia.
DSCF9290
FAKTów kilka – U mnie soft działa  z żarówką o świetle dziennym, barwa to 5500 K. Myślę, że warto w nią zainwestować.
Po drugie, jako lampkę ‘bazową’ można wykorzystać zwykłą lampkę biurkową, na którą można zamocować softboxa.  Jeżeli zdecydujecie się na zakup takiej żarówki, musicie liczyć się z tym, że może nie zmieścić się w klosz lampki biurkowej – żarówka jest dosyć szeroka. 
Można też wykorzystać lampki halogenowe – im mocniejsze światło tym lepiej. Zazwyczaj światło halogenowe jest zbliżone do takiej ‘dziennej’ żarówki.
Nie mam zielonego pojęcia jak będzie działać ze zwykłą żarówką. Zazwyczaj dają one zbyt żółte ( ciepłe światło). Dodatkowo, moc takiej żarówki musiałaby być większa.
A na koniec – ustawienie balansu bieli w aparacie ( działa również z domowym namiotem bezcieniowym  i ‘ciepłą’ żarówką ). Inne oznaczenie to WB czyli White Balance.  Nie radzę korzystać z automatycznego, chociaż czasami się sprawdza.
Na koniec, w zabawie sprawdzić najlepsze ustawienie aparatu do światła  i odwzorowanie koloru. Uwaga, nieraz ekrany LCD w aparatach przekłamują kolor – na aparacie jest jasny i wyraźny obraz, na komputerze ciemny  i mniej wyraźny.
Widziałam też, że takie softboxy robili np z parasola lub z siatkowych przykrywek na jedzenie.
Kilka linków z pomysłami.
Bardziej zaawansowany SOFT z puszeczką  http://www.diyphotographystuff.info/85/diy-softbox-40cm40cm-for-less-than-10-bucks-%E2%80%93-part-ii/
Zbiór pomysłów http://www.diyphotography.net/how-to-build-24-diy-softboxes
Zdjęcia studyjne w domu….


Nowinka na temat namiotu bezcieniowego – sama mam taki i pisałam o nim w październiku  TUTAJ

31 komentarze:

  1. Polska zima daje się we znaki z wczesnym zachodem słonca i szarówką:(

    Twój wpis skojarzył mi sie z Adamem Słodowym:D a co do Twoich checi, chyle czoła:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dzieciństwie książkę Słodowego przestudiowałam milion razy i żałowałam nie nie mam siły żeby piłować deseczki i takie tam :) A ja lubię takie projekty :)

      Usuń
  2. Bardzo pomysłowe, może wypróbuję sama coś takiego zmontować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można się pobawić, bo koszt niewielki, polecam :)

      Usuń
  3. Super ,że wrzuciłas ten wpis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma problema :) jak znajdę jakiś 'upgrade' też pewno zamieszczę :)

      Usuń
  4. Przy sesjach bardzo się przydaje taki sprzęt;) Moi znajomi do swojego domowego studia też sobie robili z kartonu;) Świetne wykonanie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieki :) Właśnie widziałam nie raz na filmikach z sesji, ale szukałam czegoś na warunki domowe, bez wyrzucania kupy kasy..

      Usuń
  5. Super! Tyle że nie mam takiej żarówki i w najbliższym czasie nic w tym kierunku się nie zmieni, więc po prostu będę czatować na światło słoneczne :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. poszperaj po domu, poszukaj żarówki o 'zimnym świetle' :) albo uśmiechnij się do mamy/taty z miną kota z shreka - 'mamo/tato pogoda jest taka beznadziejna, potrzebuje lepszego światła, oczy mi się psują i w ogóle - deprecha ;)'. W razie czego koszt na allegro ( z wysyłką) za najtańszą żarowe to 32 zł.

      Usuń
  6. Pomysł świetny, ale chyba jestem zbyt leniwa, żeby chciało mi się robić ;P i żarówki też nie mam :<

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się :) nie trzeba wywalać fortuny na namioty..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i jeżeli ma się cierpliwość, to można się co nieco zabawić :)

      Usuń
    2. Mina mojej 4-letniej siostrzenicy - bezcenna. Obserwowała mnie jak zaczarowana i zadawała tysiące pytań :)

      Usuń
    3. Bez przesady, namioty bezcieniowe wcale nie kosztują fortuny :D. Mam do dyspozycji jeden, dość spory, który kosztował 50 zł. To cena połowy różu z MAC :D.

      Usuń
    4. może nie kosztują fortuny, ale jakbyś chciała kupić pełny zestaw z oświetleniem to jest to już spory wydatek. Plus taki, ze kupny namiot można łatwo złożyć i przechować, a kartonowy trochę miejsca zajmuje :/

      Usuń
  8. genialny pomysł :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak, takie patenty są bardzo fajne :). Oczywiście nie dają w stu procentach takiego efektu, jak te softboxy kupowane, ale zawsze lepsze to niż nic :D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze pomalutku można dokupić coś bardziej profesjonalnego :) Mnie, póki co ułatwia życie :)

      Usuń
  10. Ale patent. Jutro zabieram się za klejenie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pewnie, że Kinky! Jest świetny ale prawdziwy szok przezyłam jakis czas temu z Pixie Epoxy!!!! Masz u mnie dozgonną wdzięczosci za sprezentowanie mi próbki tego cudeńka:) Już wiem, że bede musiala kupic jak skonczy mi się moja baza:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Hi, I'm Moshe from http://www.diyphotographystuff.info.
    TNS for sharing my post (http://www.diyphotographystuff.info/85/diy-softbox-40cm40cm-for-less-than-10-bucks-%E2%80%93-part-ii/) on your work here!!!
    Very nice tut!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tnx for inspiration & for nice words :)

      Usuń
  13. zainspirowałaś mnie swoim wpisem. Poszukam tej żarówki w sklepach i coś takiego zmontuje. Lubię czytać twojego bloga :) sama prowadzę- ale na pingerze / choccolate.pinger.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, lepiej na allegro - przesyłka będzie kosztować mniej niż bilety/benzyna i czas stracony na dojazdy i poszukiwania. Wierz mi, bo przez półtora miesiąca się po marketach budowlanych szlajałam. Ewentualnie mogę polecić OBI, tam jest największa szansa trafienia na żarówkę :) a do reszty . wystarczy blok techniczny, papier śniadaniowy, taśma klejąca, coś do pisania, coś do mierzenia, ciutka cierpliwości :) btw. sledzilam kiedyś na pingerze blogi, ale od prawie 2 lat siedzę na bloggerze. Na pewno zerknę do Ciebie CZEKOLADOWA ;)

      Usuń